Sabtu, 17 Mac 2018

ReSePi ShELL oUt

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua ...


Resepi Shell Out 

Ada hari- hari yang kita rasa macam nak buat something. Macam memasak. Sebenarnya, Naj suka sangat nak explore-explore makanan dari yang jadi trending atau yang tak trending walaupun makanan ni dah lama diketahui umum. Lebih-lebih lagi yang memang suka makanan laut. Tapi awas pada yang ada gout. Boleh meleleh air mata kalau sakit dah menyerang.  

Sebenarnya Naj dah lama nak cuba buat Shell Out Ni di rumah. Oh ye, berkata pada resepi ni pula, memang Naj banyak baca kat blog-blog orang. Bahan-bahan yang Naj pilih, ikut suka hati je, tak sepenuhnya ikut cara-cara yang ditunjukkan. Hahaha, well, aku ni memang tak suka follow instruction sangat. (Bukan berlagak ke, apa ke, cuma... Aku rasa selesa dengan cara aku, tu je...jangan fikir macam-macam)

Dah nama shell out kan, so, ayuhlah kita mencari hidupan laut yang berkenan dihati. Semua memang berkenan di hati aku, harus bagaimana dong... 😝  

Bahan-bahan yang Naj gunakan:

Ketam 
Lala
Udang
Kerang
Sotong

Ni je yang Naj jumpa haha. Kalau dok mencari yang lenlain, memang tak mula masak lagi lah jawabnya. Kalau ada yang lain, korang bubuh je sekali. Pepahat, remis, dan lain-lain.

Makanan laut ni mesti dibersihkan dulu. Bila dah dicuci, korang ambik periuk, isi air, letak garam, lepastu masukkan semua makanan laut tu. Ada yang suruh didihkan makanan laut ni asing-asing, but, make it easy guys, korang letak je semua, janji kalau sotong tu, jangan lama sangat sebab nanti liat. Rebus Ni jangan lama sangat. Guna firasat korang. (Hai Naj, nak masak pun guna firasat ke??) #whatsoever😜

Bahan untuk sayur-sayuran 

Jagung manis, potonglah berapa kerat yang korang nak
Brocoli, potong juga
Lobak, hiris bulat

Bahan untuk sayur-sayuran ni, korang celurkan dengan sedikit garam

Okay settle pasal part celur-mencelur ni. Jom tengok part kuah pulak

Bahan untuk rempah

Bahan untuk dikisar.

Cili giling
2 bawang besar
10-15 ulas bawang merah
10-15 ulas bawang putih  
Halia 
Belacan
1 gengam udang kering

Kisar semua ni dengan air, sedikit minyak. Kisar sampai halus tau. 

Bahan-bahan untuk menumis:

6 ulas bawang putih 
6 ulas bawang merah 
1 inc halia 
10 biji cili padi 

Semua bahan di atas (menumis), korang hirislah halus-halus. 

2 batang serai dititik

*Sebenarnya, berapa ulas bahan tu tak yah rigid sangat. Tengok pada banyak mana hidangan tu nak di buat. Lagi sekali, make it easy guys. 😊

Bahan-bahan untuk perasa

Sos tiram secukup rasa
Serbuk lada hitam sikit je
Kiub pati ayam
garam dan gula secukup rasa

1) Panaskan minyak bersama butter dalam kuali.

2) Masukkan bahan-bahan untuk menumis.

3) Bila dah garing, masukkan bahan  kisar. Masak sampai garing dan cili  betul-betul garing dan masak. Kalau kuah terlalu pekat, korang tambah dengan air. 

4) Lepastu, masukkan  bahan-bahan untuk perasa. 

* Garam ni jangan terover berenang dikuali, sebab sos tiram tu dah masin

5) Biar kuah tu mereneh jap, lepas tu tutup api. Settle.

Hidupan laut tadi korang dah celur dan tos kan? Okay, pergi ambik balik hidupan laut tu. 

Hidupan laut Ni, korang kacau sebati dengan kuah yang dah siap tu. Letak dalam mangkuk besar, kacau sedikit demi sedikit.

Lepas tu, korang letak lah makanan laut yang dah siap tadi tu di atas meja. Susun bagi kemas. Tabur sayur-mayur yang korang celur tadi. 

Ambik nasi. Tadah tangan, baca doa dan makan bersama-sama shell out ni. 

Okay aku tahu memang ada style luar negara makan ala-ala gaya ni. Dan aku tahu tak sehebat ini.  Tapi... tak salah pun kalau kita explore.. kan, kan, dunia ni luas, banyak lagi yang harus belajar, dari satu aspek ke aspek lain. So, why not if we try. Am I right?? So, be positive, be humble, be chill.. 😎

Lots of love
-naj-

Tiada ulasan :